Spieken tijdens digitaal toetsen tegengaan

Aangepast 1 month ago door Jill Gotink

Wat doet Learnbeat tegen digitaal spieken?

Met een nieuw digitaal tijdperk, zijn er ook nieuwe mogelijkheden ontstaan voor het spieken. Maar wat doet Learnbeat eigenlijk om het spieken tegen te gaan?

Meldingen

Er zijn voor leerlingen meerdere manieren om te spieken op het device, denk aan: andere tabbladen openen, teksten kopiëren van internet en screenshots maken. Learnbeat heeft tijdens het maken van toetsen standaard een tabblad ‘meldingen’, hierop verschijnen verdachte activiteiten zoals de zojuist omschreven activiteiten. Mocht je dit als docent zien, kan je de toets altijd direct innemen om dit te bespreken met de leerling(en). Vervolgens kan je er als docent zelf voor kiezen om de toets opnieuw open te zetten of om te kiezen voor ‘toets inzien’. Bij toets inzien kan de leerling zijn antwoorden inzien, maar niet meer wijzigen. Deze keuze is natuurlijk afhankelijk van wat de intentie is geweest van de leerling.

Vragen en Antwoorden husselen

Learnbeat heeft bij een toets de optie om te kiezen voor ‘hussel volgorde vragen’. Dit zorgt ervoor dat de vragen per leerling in een andere volgorde wordt aangeboden.


Naast het husselen van vragen, kan je er ook voor kiezen om de antwoordmogelijkheden te husselen bij gesloten vragen, dit kan in de auteursomgeving bij elke individuele vraag ingesteld worden.

Safe Exam Browser

Naast het tabblad ‘meldingen’, hebben wij ook een beveiligde omgeving geïmplementeerd in Learnbeat, de Safe Exam Browser. Hierdoor is het voor leerlingen niet meer mogelijk om verdachte activiteiten uit te voeren, zij kunnen simpelweg alleen de toets maken/inleveren. Klik hier voor meer informatie over de Safe Exam Browser.

Wat kan je als docent zelf doen tegen digitaal spieken?


- Houd het tabblad meldingen in de gaten.
- Houd de leerlingen in de gaten; let op smartphones, smartwatches en spiekbriefjes.
- Surveilleer rond in de klas, let ook op de schermen en eventueel openstaande tabbladen.
- Zorg ervoor dat de leerlingen de consequenties van het spieken weten.


Hebben we je goed geholpen?