Vijf jaar digitaal lesgeven met Learnbeat: de ervaringen van docent Eva de Jong

door Elvira Davidsz

Time flies when you’re working hard. Zeker in het onderwijs! Het is meer dan 5 jaar geleden dat Eva de Jong, docent aan het Penta College, kennis maakte met Leswijs en er voor koos met een nieuw product aan de slag te gaan. Tijd voor een update over haar ervaringen met digitaal lesgeven met Learnbeat.

Elvira Davidsz (links) van Learnbeat geeft Eva de Jong (rechts) een bedankje voor haar enthousiasme de afgelopen vijf jaar.

  1. Hoelang werk je met Learnbeat en in hoeveel klassen? 
    Ik werk nu 5 jaar met Leswijs Geschiedenis in Learnbeat in 4 klassen (leerjaar 1 en 2) op het Penta College Bahûrim. Een kleine gezellige school in Brielle, onder de rook van Rotterdam. 
  2. Vond je het moeilijk om over te stappen en gebruik te gaan maken van Learnbeat?
    In eerste instantie wel, na jaren werken met alleen een boek is de overstap best groot. Ik moest niet alleen digitaal gaan werken, maar ook met een nieuwe methode. Toch wende het snel. We bestellen nu nog de lesboeken van Leswijs naast de digitale omgeving, maar deze gebruiken we niet zoveel meer.  De leerlingen vinden het werken op de laptop leuker dan in een boek en Learnbeat is erg gebruiksvriendelijk. Door gewoon te beginnen ontdekte ik snel wat de mogelijkheden zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld eigen opdrachten in Learnbeat gezet in samenwerking met het Historisch Museum Den Briel en mijn lesmateriaal digitaal aangepast.
  3. Merk je positieve veranderingen op school bij leerlingen en/of in je eigen lesgeven?
    Leerlingen gaan sneller aan het werk omdat ze het op de laptop leuker vinden dan in een boek. Het werkt sneller voor de leerlingen en ze kunnen zelf snel zien waar ze zijn gebleven met de opdrachten. Daarnaast zie ik veel beter hoe ze vragen maken. Voorheen keek ik in een lesboek van een leerling, maar las zelden wat er stond. Nu kan ik in een paar klikken alle antwoorden van een leerling zien. Zo houd ik gemakkelijk in de gaten wat de prestaties van leerlingen zijn en kan ik snel ingrijpen als ik zie dat een leerling zijn opdrachten niet serieus of niet goed maakt.
  4. Wat is de meest nuttige functie van Learnbeat volgens jou?
    Het voortgangsscherm. Ik kan eenvoudig bijhouden wat leerlingen doen en hoe ze dit doen. Zo kan ik direct ingrijpen als ik zie dat een onderwerp niet wordt begrepen, of als de leerlingen niet voldoende doen. 
  5. Welke tip zou je docenten geven die volgend schooljaar met Learnbeat gaan werken?
    Ga gewoon aan de slag met Learnbeat en twijfel niet teveel over waar je wel en niet zou moeten klikken. Je kunt niet zoveel fout doen in Learnbeat. Ook is het super makkelijk om de mensen achter Learnbeat te bereiken. Als je vragen hebt kan je via support om advies vragen en je krijgt bijna altijd snel een antwoord. De toeter is daar heel handig voor. Tot slot is mijn ervaring: Als er problemen zijn, denken ze altijd mee om tot een oplossing te komen!


Hebben we je goed geholpen?