Maak (nog) betere lessen met deze vijf tips van docent Debby Willems

door Elvira Davidsz

Iedere dag maken docenten nieuwe creatieve en multimediale opdrachten in Learnbeat. Maar hoe begin je met zelf lesmateriaal maken? En waar moet je op letten? Debby Willems, docent van het Commanderij College, geeft je vijf tips!

  1. Maak je lesmateriaal multimediaal
  2. Mijn leerlingen zijn heel beeldend ingesteld en maken het liefste lesmateriaal waar ook plaatjes, gif-jes en video is verwerkt. Daarom Google ik altijd naar afbeeldingen die mijn lesmateriaal nog aansprekender maken. 

  3. Google op plaatjes die je ook mag delen
  4. Ik let er bij het maken van mijn lesmateriaal op dat ik afbeeldingen gebruik waar geen copyright op zit. Daarvoor heb je een handige tool in Google: wanneer je zoekt op afbeeldingen, kan je onder Tools aangeven dat je alleen op afbeeldingen wilt zoeken die aangepast en gebruikt mogen worden. Er blijven dan minder afbeeldingen over, maar genoeg om je lesmateriaal aansprekend te maken!

  5. Verzoeken van leerlingen
  6. Ik probeer met mijn lesmateriaal aan te sluiten bij de leefwereld van mijn leerlingen. Zo gebruik ik video en bekende zangers die mijn leerlingen noemen in de klas. Nog leuker is als ze zelf verzoeken doen voor onderwerpen! Leerlingen die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken, laat ik ook zelf lesmateriaal maken. Ik pas dat materiaal indien nodig een beetje aan en gebruik het vervolgens weer in de klas. Leerlingen ervaren het vaak als een eer als hun materiaal wordt gebruikt!


  7. Ontdek verschillende werkvormen
  8. Learnbeat biedt me heel veel verschillende werkvormen. Kort geleden is bijvoorbeeld de hotspot-vraag mogelijk gemaakt, maar ik denk dat veel docenten ook de gatentekst, de combinatievragen of de meerkeuzevraag met afbeeldingen nog nooit gebruikt hebben! Ik raad iedereen aan om elke werkvorm gewoon een keer uit te proberen. Zo leer je vanzelf welke werkvorm geschikt is voor welke vraag. Afwisseling in lesmateriaal is superbelangrijk om leerlingen geboeid te houden.

  9. Gebruik gesloten werkvormen voor direct inzicht in resultaten

Ik gebruik zoveel mogelijk gesloten werkvormen. Zo heb ik meteen inzicht in hoe mijn leerlingen de opgaven hebben gemaakt. Wanneer ik open vragen gebruik, laat ik de leerlingen zelf nakijken. Dat bespaart mij tijd en mijn leerlingen hebben direct feedback op hun resultaten.

Enthousiast geworden om ook aan de slag te gaan? Kijk hier voor meer tips!



Hebben we je goed geholpen?