Een voorbeeldles met Learnbeat - de Presentatiemodus

Learnbeat is op verschillende manieren in te zetten tijdens les. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag gaan met specifiek lesmateriaal, maar je kunt met leerlingen ook klassikaal aan de slag met behulp van de presentatiemodus. Hieronder vind je een voorbeeld van les waarin het gebruik van de presentatiemodus binnen Learnbeat de basis is. Natuurlijk kan je ook delen van dit lesplan gebruiken. Deze les duurt 50 minuten.

Tijd

Onderdeel

Hulpmiddel

Wie en wat

Opmerking

12.00 - 12.05

Welkom en stoom afblazen


Docent heet iedereen welkom. Docent proeft de sfeer en energie in de klas. Leerlingen pakken device op tafel en zorgen dat zij klaar zijn om te starten.

Let op de signalen van de leerlingen; hoe komen zij uit de vorige les/pauze terug? Speelt er iets dat benoemd moet worden? 

12.05 - 12.10

Inleiding en doelen van de les

White/Smartboard

Docent vertelt wat er deze les gedaan en behandeld gaat worden. Hierbij presenteert de docent de leerdoelen van deze les op het bord.

Schrijf deze doelen vooraf al op het bord.

12.10 - 12.20

Presentatie houden

White/smartboard Learnbeat + projector

Bespreek op basis van de leerdoelen klassikaal de theorie en opgaven.

Gebruik de presentatiemodus om klassikaal de theorie/opgaven te doorlopen of bijvoorbeeld voor een quiz om de voorkennis te activeren. 

12.20 - 12.40

Aan de slag

Devices met Learnbeat

Nodig de leerlingen uit voor de presentatie en laat de leerlingen meedenken door hen tussendoor vragen te stellen. In het geval een quiz kun je hem interactief maken door leerlingen vragen te laten beantwoorden. 

Via de koffer nodig je de leerlingen uit voor de presentatie. De leerlingen worden direct naar de presentatie doorgestuurd zodra zij inloggen. Bekijk tijdens een quiz na het beantwoorden van de vraag gezamenlijk naar de verschillende antwoorden van de leerlingen en bespreek de antwoorden. Werk eventueel met groepjes en punten om er een competitieve quiz van te maken. 

12.40 - 12.45

Nabespreken

Doelen controleren

Klassikaal doorloopt de docent de leerdoelen van de les en stelt controle vragen aan de leerlingen. Hebben de leerlingen de lesstof begrepen? Wat vonden ze van de quiz?

Geef de leerlingen toegang tot de presentatie, zodat ze deze zelf nog thuis door kunnen nemen. Bekijk hoe de leerlingen de quiz hebben gemaakt. Bij vragen waar veel leerlingen het antwoord fouten hebben, kun je de vraag er opnieuw bij pakken om deze klassikaal te bespreken. 

12.45 - 12.50

Huiswerk opgeven en afsluiten

White/smartboard

Docent geeft het huiswerk op en beantwoord de resterende vragen.

Voorbeeld: geef huiswerk op basis van de presentatie op en bekijk in het voortgangsscherm hoeveel stof van de presentatie is blijven hangen. 


Hebben we je goed geholpen?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)