Werkvorm: Groeperen

Bijgewerkt 1 month ago door Moira van der Weijden

Gebruik

De werkvorm Groeperen is inzetbaar voor vragen waarbij leerlingen begrippen of zinnen moeten indelen in categorieën. Verschillende begrippen kunnen in deze vorm worden ondergebracht in zelfgemaakte categorieën. Denk bijvoorbeeld aan het onderbrengen van werkwoorden bij de juiste werkwoordstijden of het slepen van bepaalde kenmerken naar het juiste land. 

Zo maak je de vraag

Vraagstelling (en antwoordtype)

Bovenaan, in het tekstveld ‘Vraag’, kan de vraag worden ingevuld. Je kunt de vraag naar wens opmaken met behulp van de werkbalk. Een voorbeeldvraag kan zijn: ‘Sleep de begrippen naar de juiste categorie.’

Antwoorden/Antwoordmogelijkheden

Allereerst maak je de categorieën aan. Onder het kopje ‘Categorieën maken’ typ je de naam van de categorie. Vervolgens klik je op het vinkje aan de rechterkant om de categorie op te slaan. De aangemaakte categorieën verschijnen nu als witte tekst in een zwart kader. Je kunt zoveel categorieën maken als je wilt door de bovenstaande stap steeds te herhalen. Je kunt een categorie ook altijd weer verwijderen (door op het prullenbakje te klikken) of aanpassen (door op het potloodje te klikken).

Nadat de gewenste categorieën zijn aangemaakt en de juiste naam hebben gekregen, kun je de bijbehorende begrippen of items toevoegen. Onder de categorie zie je een invulveld met daarin ‘Naam van item’. Hier typ je het begrip of het item dat onder deze categorie moet vallen. Je slaat het item op door op het vinkje te klikken. Ook hier geldt dat je zoveel items kunt toevoegen als je wilt en de items altijd kunt bewerken (potloodje) of verwijderen (prullenbakje). 

Nakijkwijze

Deze vraag is gesloten en staat standaard op automatisch nakijken. Mocht je de werkvorm willen gebruiken voor een evaluerende of subjectieve vraag, dan kun je bij nakijkmodus kiezen voor ‘Niet nakijken’.

Uitleg bij antwoord

Dit is een optioneel veld waar je toelichting kunt geven op (de redenatie achter) het antwoord. Dit wordt pas zichtbaar voor leerlingen wanneer ze hun antwoorden mogen nakijken.

Gedeeltelijk goede antwoorden toestaan

Omdat leerlingen meerdere items of begrippen naar de juiste categorie moeten slepen, staat de optie ‘Gedeeltelijk goede antwoorden toestaan’ automatisch aangevinkt. Dit betekent dat leerlingen ook een deel van de te behalen score verdienen, ook als ze niet alle begrippen juist hebben ondergebracht. Wil je dat leerlingen alleen punten scoren indien ze de opdracht volledig foutloos maken? Zet het vinkje bij ‘Gedeeltelijk goede antwoorden toestaan’ dan uit. 


Hebben we je goed geholpen?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)