Werkvorm: Tekstvolgorde

Bijgewerkt 4 months ago door Moira van der Weijden

Gebruik

Net als de werkvorm ‘Ordeningsvraag’ biedt de werkvorm ‘Tekstvolgorde’ de mogelijkheid om leerlingen te laten nadenken over de juiste volgorde van bepaalde elementen. Kies voor 'Tekstvolgorde' wanneer je leerlingen volledige alinea's of teksten gecombineerd met beeld wilt laten ordenen.

Zo maak je de vraag

Vraagstelling (en antwoordtype)

De vraag vul je in in het bovenste tekstvak onder het kopje ‘Vraag’. In deze werkvorm heb je de keuze uit verschillende antwoordtypes: tekst, afbeeldingen of een combinatie hiervan. Een voorbeeldvraag is: ‘Zet de alinea’s in de juiste volgorde.’

Antwoorden/Antwoordmogelijkheden

Onder het tekstvak met de vraagstelling zie je een blauwe balk. Klik hierop om een alinea toe te voegen. Een alinea kan in dit geval een tekstalinea zijn of een afbeelding. In het tekstvak dat verschijnt, typ of plak je de alinea. Als je kiest voor een afbeelding, kun je deze toevoegen door op het afbeeldingsicoontje te klikken in de teksteditor. Vervolgens klik je rechts onderin op opslaan. Nu heb je het eerste element toegevoegd. Dit element kun je altijd nog bewerken door er nogmaals op te klikken. Verwijderen doe je door op het prullenbakje te klikken. 

Nadat je het gewenste aantal antwoordelementen hebt ingevoerd, kun je de juiste volgorde bepalen. Dit doe je door op de pijltjes te klikken aan de rechterkant van de balk met de antwoordopties. Daarnaast kun je de leerlingen al een handje helpen door één of meerdere antwoordelementen ‘vast te zetten’. Dit doe je door op het slotje te klikken. De leerlingen zien dit antwoordelement dan al op de juiste plaats in de volgorde en kunnen dit ook niet aanpassen. Dit onderscheidt deze werkvorm van de werkvorm ‘Ordeningsvraag’.

Nakijkwijze

Deze vraagvorm is gesloten en staat daarom standaard op 'Automatisch nakijken'. Zet je de vraag in als subjectieve of evaluerende vraag? Dan kun je kiezen voor de optie 'Niet nakijken'.

Uitleg bij antwoord

Dit is een optioneel veld waar je toelichting kunt geven op (de redenatie achter) het antwoord. Dit wordt pas zichtbaar voor leerlingen wanneer ze hun antwoorden mogen nakijken.

Gedeeltelijk goede antwoorden toestaan

Dit is niet mogelijk bij deze werkvorm. Er is slechts één juiste volgorde en op het moment dat er twee elementen niet op de juiste plek staan, wordt het antwoord in z’n geheel fout gerekend. De leerling scoort hiermee geen punten. 


Hebben we je goed geholpen?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)