Werkvorm: Ordeningsvraag

Bijgewerkt 4 months ago door Moira van der Weijden

Gebruik

Wil je leerlingen laten nadenken over de volgorde van historische gebeurtenissen, de ordening van verschillende alinea’s in een tekst of over het maken van een kloppend stappenplan? Dan biedt de ordeningsvraag een uitkomst. In deze werkvorm laat je leerlingen een aantal elementen in willekeurige volgorde op de juiste manier ordenen. 

Zo maak je de vraag

Vraagstelling (en antwoordtype)

In het tekstveld bovenaan, onder het kopje ‘Vraag’, vul je de vraag in. Een voorbeeldvraag is: Zet de zinnen in de juiste volgorde, van langst geleden tot meest recent.

Antwoorden/Antwoordmogelijkheden

Onder de vraag vind je een balkje om de antwoordmogelijkheden te typen. Dit kan een zin, alinea of een enkel woord zijn. Om een antwoordmogelijkheid op te slaan, klik je op het vinkje aan de rechterkant van de balk. Door te klikken op het potloodje kun je een antwoordmogelijkheid bewerken en met het prullenbakje verwijder je een antwoordmogelijkheid. 

Je kunt de elementen zowel in de juiste als in willekeurige volgorde invoeren. Nadat alle elementen zijn ingevoerd, kun je de juiste volgorde bepalen door de balkjes te verslepen naar de juiste plek. Na het verslepen zie je aan de linkerkant van het balkje dan ook het nummer veranderen (bijvoorbeeld van 4 naar 2). Het systeem husselt de elementen altijd zodat ze voor de leerling in willekeurige volgorde verschijnen.

Nakijkwijze

Deze vraag is gesloten en staat standaard op automatisch nakijken. Mocht je de werkvorm willen gebruiken voor een evaluerende of subjectieve vraag, dan kun je bij nakijkmodus kiezen voor ‘niet nakijken’.

Uitleg bij antwoord

Dit is een optioneel veld waar je toelichting kunt geven op (de redenatie achter) het antwoord. Dit wordt pas zichtbaar voor leerlingen wanneer ze hun antwoorden mogen nakijken.

Gedeeltelijk goede antwoorden toestaan

Dit is niet mogelijk bij deze werkvorm. Er is slechts één juiste volgorde en op het moment dat er twee elementen niet op de juiste plek staan, wordt het antwoord in z’n geheel fout gerekend. De leerling scoort hiermee geen punten. 


Hebben we je goed geholpen?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)