Docent: werken met digitaal lesmateriaal in Learnbeat in het mbo
Digitaal lesmateriaal in het mbo
Mbo-studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen van hun lesmateriaal. De opleiding levert een boekenlijst aan waarop ook de te bestellen digitale licenties vermeld staan.
Lesmateriaal bestellen
Studenten bestellen hun lesmateriaal doorgaans via:
- de boekhandel (MBOwebshop.nl, BOL.com of een andere boekhandel)
- een link in het leermiddelenportaal van de opleiding
- direct vanuit Learnbeat
Het verschil tussen de klascode en de activatiecode
Als docent maak je zelf een klas aan in Learnbeat. Hier voeg je vanuit de bibliotheek het juiste lesmateriaal aan toe.
Vervolgens nodig je jouw studenten uit voor de klas in Learnbeat. De makkelijkste manier om dit te doen, is door een klascode te delen met jouw studenten. In dit artikel lees je meer over het uitnodigen van studenten.
Deze klascode bestaat uit 6 tekens. Dit is dus een andere code dan de activatiecode voor het lesmateriaal die jouw studenten hebben aangeschaft, deze bestaat immers uit 10 tekens.
Jouw studenten gaan vervolgens naar inloggen.learnbeat.nl en kiezen rechts bovenin voor 'Aanmelden met een klascode'.
Vervolgens voeren zij de klascode in die zij van jou gekregen en geven aan of zij nieuw zijn bij Learnbeat of dat ze al een account hebben.
Zodra ze deze stappen hebben doorlopen, zien zij in hun beginscherm in Learnbeat de klas(sen) staan waar zij aan zijn toegevoegd.
De digitale licentie activeren
De student kan het lesmateriaal in Learnbeat wel inzien, maar kan er niet in werken, zolang de licentie niet is geactiveerd. Om de digitale licentie te activeren, heeft de student een activatiecode nodig. Deze bestaat uit 10 tekens.
Activatiecode invoeren
De student heeft het digitale lesmateriaal besteld, bijvoorbeeld bij de boekhandel (MBOwebshop.nl, BOL.com of een andere boekhandel).
De student voert de ontvangen activatiecode in. Na het activeren van de licentie, kan de student direct aan de slag in het digitale lesmateriaal.
Ik wil bestellen
Als de student nog geen digitale licentie heeft besteld, maar wel direct aan de slag wil in het lesmateriaal, kan dit ook. Door op 'Ik wil bestellen' te klikken, bestelt de leerling direct een digitale licentie (met activatiecode) via Learnbeat. De student betaalt in dat geval via iDeal en krijgt vervolgens direct toegang tot het digitale lesmateriaal. Er wordt automatisch een factuur gestuurd naar het ingevoerde e-mailadres.
Veelvoorkomende problemen met (de activatie van) het digitale lesmateriaal in Learnbeat
Loopt een student tegen problemen aan? Controleer onderstaande zaken:
- Is de licentie nog geldig?
Verreweg de meeste licenties in het mbo zijn 365 dagen geldig. Als de licentie verlopen is, dient de student een nieuwe licentie aan te schaffen. De antwoorden die eerder gegeven zijn, blijven zichtbaar, de student kan alleen niet meer verder werken in het lesmateriaal. Om de verloopdatum van een activatiecode te checken, stuur je een berichtje naar Support@learnbeat.nl, met daarin de informatie van de leerling. - Is er een licentie aangeschaft voor het lesmateriaal dat de docent heeft klaargezet?
Controleer of het lesmateriaal dat klaarstaat, overeenkomt met wat er op de boekenlijst staat. Is dit niet het geval, zoek dan uit wie er de fout in is gegaan. Als docent kun je eenvoudig ander lesmateriaal uit de bibliotheek halen en voor je studenten klaarzetten.
In de bibliotheek kun je eenvoudig en snel zien welk lesmateriaal je voor jouw studenten hebt klaargezet.
- Gebruikt de student de juiste activatiecode in de juiste klas?
De activatiecode die gebruikt wordt, werkt uitsluitend op het lesmateriaal waaraan deze gekoppeld is. Je kunt lesmateriaal voor Burgerschap dus bijvoorbeeld niet activeren met een licentie voor Loopbaanoriëntatie- en begeleiding. - Heeft de docent lesmateriaal van meerdere methodes klaargezet in de klas?
Dit levert onnodig verwarring op. Plaats bij voorkeur lesmateriaal van één methode in één klas. Maak een tweede klas aan voor het materiaal van de andere methode. Dus één klas voor Burgerschap, en één klas voor LOB. - Is een student eerder gegeven antwoorden kwijt?
Wanneer een student eerder in een andere klas heeft gewerkt, kun je de eerder geboekte voortgang laten verhuizen naar de nieuwe klas van de student. We ontvangen hiertoe graag een verzoek per mail. Zet hierin de voornaam en de achternaam van de student, in welke klas deze eerder gewerkt heeft en wat de nieuwe klas is. - Had de student in een eerdere les een actieve licentie en nu plotsklaps niet meer?
Vraag na of de licentie nog geldig is. Zo ja: dan kan er sprake zijn van een dubbel studentenaccount. Dit moet zo snel mogelijk worden verholpen. Helaas kunnen we de geboekte voortgang niet overzetten van het ene naar het andere account.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via support@learnbeat.nl of (020) 70 09 854. Ben je aan het werk in Learnbeat en kom je er ter plekke niet helemaal uit? Gebruik dan de supporttoeter.