Werkvorm: Gatentekst-tabel

Bijgewerkt 6 days ago door Maj

Gebruik

Met de gatentekst-tabel kun je leerlingen een tabel laten invullen. Dit is handig voor het maken of aanvullen van overzichten (denk aan een overzicht met onregelmatige werkwoorden bijvoorbeeld). Maar ook voor berekeningen en schema’s voor exacte vakken is deze werkvorm handig.  

Zo maak je de vraag
Vraagstelling

In het bovenste tekstveld, onder ‘Vraag’, typ je de vraagstelling in. Meestal is dat in de trant van ‘Vul de juiste woorden/begrippen/getallen in’.

Antwoorden

Bij ‘Vul de complete tabel in (inclusief de antwoorden)’ voer je de volledige tabel in. Je kunt maximaal 6 kolommen gebruiken. Door op het kruisje in het grijze vak van de kolom te klikken haal je overbodige kolommen weg.

Let op: je kunt zo weer een nieuwe kolom invoeren, maar dat kan alleen aan de rechterkant. Je kunt bestaande rijen en kolommen ook niet van plaats verwisselen, dus bedenk van te voren al in welke volgorde ze moeten staan.

Horizontale rijen kun je bijna onbeperkt invoeren. Door op het blauwe plusje onder de onderste rij te klikken, verschijnt er een nieuwe rij. Je kunt de tekst bewerken (vet, schuin, onderstreept), en je kunt formules (Σ) en symbolen (ᘯ) toevoegen. Met het ‘kammetje’ (‘Verdeel kolommen evenredig’) kun je zorgen dat alle kolommen even breed zijn. 

Celselectie

Als je alles hebt ingevuld, klik je op de balk ‘Selecteer de cellen die de leerling moet invullen’. Je kunt nu cellen aanklikken om daar een gat van te maken dat ingevuld moet worden door de leerling. De cel kleurt dan blauw. Heb je per ongeluk de verkeerde cel aangeklikt? Klik dan nogmaals op de cel om de selectie ongedaan te maken en het 'gat' te laten verdwijnen.

Klik op ‘Celselectie afronden’ wanneer je alle cellen die de leerling moet invullen hebt aangeklikt. Let op: opmaak als vet, schuin, onderstreept, en links verdwijnt als je een cel selecteert. Je krijgt daar ook een waarschuwing van: ‘De opmaak wordt verwijderd als je deze cel als gat markeert’. Formules en symbolen vallen hier natuurlijk niet onder. 

Spellingsvarianten

Als je kiest voor 'Automatisch nakijken', kun je bij deze werkvorm ook spellingsvarianten toevoegen. Daarmee zorg je dat eventueel verschillende juiste vormen van het antwoord ook automatisch goed worden gerekend. 

Zo ziet het er dan voor de leerling uit:

Nakijkwijze

Deze vraag is gesloten en staat standaard op 'Automatisch nakijken'. Je kunt de werkvorm ook voor open vragen gebruiken, zoals in het voorbeeld, waarbij leerlingen op verschillende manieren een juist antwoord kunnen formuleren. In dat geval kies je voor ‘Leerling kijkt zichzelf na’. Leerlingen kunnen dan hun antwoord vergelijken met het modelantwoord. Mocht je de werkvorm willen gebruiken voor een evaluerende of subjectieve vraag, dan kun je bij nakijkmodus kiezen voor ‘Niet nakijken’. 

Gedeeltelijk goede antwoorden toestaan

Bij deze werkvorm staat de optie ‘Gedeeltelijk goede antwoorden toestaan’ automatisch aangevinkt als je kiest voor automatisch nakijken. Dat komt omdat het antwoord eigenlijk altijd uit meerdere elementen bestaat. Deze optie zorgt ervoor dat wanneer de leerling één van de drie antwoorden goed heeft, de leerling ook een deel van de te behalen score toegekend krijgt. Mocht je alleen punten willen toekennen als ze alles goed hebben, dan kun je dat dus hier aangeven.

Uitleg bij het antwoord

Dit is een optioneel veld waar je toelichting kunt geven op (de redenatie achter) het antwoord. Dit wordt pas zichtbaar voor leerlingen wanneer ze hun antwoorden mogen nakijken.


Hebben we je goed geholpen?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)