De eerste les met Learnbeat uitgeschreven
Het is tijd voor de eerste les met Learnbeat! Voordat je begint met de eerste les, heb je al een aantal stappen uitgevoerd:
- De klassen zijn aangemaakt
- Het juiste lesmateriaal is toegevoegd
- Je hebt uitgezocht op welke manier je de leerlingen wilt uitnodigen. Als je een lijst met e-mailadressen van de leerlingen hebt, kan je deze in één keer invoeren, zodat alle leerlingen tegelijk worden uitgenodigd. Als je zo'n lijst niet hebt, kan je kiezen voor een link of een klascode.
Het is nu tijd om de leerlingen uit te nodigen voor de klas! Dit doe je met elkaar in de eerste les. Hieronder is een voorbeeld van een les uitgeschreven waarin je deze stap uitvoert. Deze voorbeeldles duurt 50 minuten.
Tijd | Onderdeel | Hulpmiddel | Wie en wat | Opmerking |
12:00-12:05 | Welkom heten en stoom afblazen | Docent heet iedereen welkom. Docent proeft de sfeer en energie in de klas. Leerlingen pakken device op tafel en zorgen dat zij klaar zijn om te starten. | Let op de signalen van de leerlingen; hoe komen zij uit de vorige les/pauze terug? Speelt er iets dat benoemd moet worden? | |
12.05- 12.10 | Inleiding en doelen van de les | White-/digibord | Docent vertelt wat er deze les gedaan en behandeld gaat worden. Hierbij presenteert de docent de leerdoelen van deze les op het bord. | Schrijf/type deze doelen vooraf al op het bord. |
12.10- 12.25 | White-/digibord + devices v.d. leerlingen | Je nodigt de leerlingen uit voor de juiste klas en accepteert ze direct. Zo kunnen de leerlingen direct aan de slag. | Laat de leerlingen een correct schoolmailadres invoeren, deze moet namelijk geverifieerd worden. | |
12.25- 12.40 | Aan de slag | White/digibord + devices v.d. leerlingen | Op basis van de leerdoelen van de les legt de docent de theorie uit. De belangrijke begrippen worden extra benadrukt door te noteren op het bord. Docent laat de leerlingen mee denken door hen tussendoor vragen te stellen. | Gebruik Learnbeat om de theorie te doorlopen. Of voeg zelf een extra onderdeel toe met extra uitleg met filmpjes of afbeeldingen. |
12.40- 12.45 | Nabespreken | Doelen controleren | Klassikaal doorloopt de docent de leerdoelen van de les en stelt controle vragen aan de leerlingen. Hebben de leerlingen alles begrepen? | Bekijk hier eerst in het voortgangsscherm welke vragen de leerlingen nog niet zo goed hebben begrepen Laat deze onderwerpen terugkomen bij deze terugkoppeling. |
12.45- 12.50 | Huiswerk opgeven en afsluiten | White-/digibord | Docent geeft het huiswerk op en beantwoord de resterende vragen. | Je kunt het huiswerk via de studieplanner opgeven. Voorbeeld: de leerlingen moeten de volgende les paragraaf 1 en 2 maken van hoofdstuk 1. |