Lesmateriaal ontwikkelen: het redactieproces
Goed van start met het ontwikkelen van lesmateriaal
Bepaal de onderwerpen
Om het lesmateriaal dat je in Learnbeat wilt maken een structuur te kunnen geven bepaal je eerst welke onderwerpen je wilt behandelen. Bedenk over welke kennis en vaardigheden je leerlingen aan het einde van het jaar voor jouw vak moeten beschikken. Welke onderwerpen en deelonderwerpen zijn daarbij relevant?
Denk ook na over een logische volgorde. Hoe verhouden de onderwerpen zich tot elkaar? Hoe bouwen ze op elkaar voort? Door hierover na te denken bepaal je ook de structuur van je lesplan.
Stel de leerdoelen vast
Met de opzet van de onderwerpen kun je specifieker gaan nadenken over wat wil je dat leerlingen kennen en kunnen over het onderwerp, de leerdoelen.
Vanuit deze leerdoelen kun je bepalen welke toetsvormen toepasselijk zijn en wat voor activiteiten je in de les wilt aanbieden. Met de leerdoelen maak je de verwachtingen voor je leerlingen concreet. Je stelt namelijk vast:
- wat de leerling met de stof moet kunnen (gedrag/acties)
- waarmee de leerling dit moet kunnen (inhoud)
- wanneer ze dit moeten kunnen (voorwaarde)
- hoe goed ze dit moeten kunnen (niveau)
Als je het overzicht van leerdoelen hebt, kun je de leeractiviteiten en de toetsinhoud en de manier van toetsen bepalen.
Maak een leerstofoverzicht
Je hebt nu de onderwerpen die je wilt behandelen en de leerdoelen die erbij horen. Op basis hiervan doe je twee dingen:
1. Je bepaalt wanneer je wat wilt gaan behandelen in het jaar: de jaarplanner
2. Welke theorie en opdrachten horen daarbij?
Aan de hand hiervan kun je de ordening maken van het lesmateriaal in Learnbeat. Bepaal de structuur van je hoofdstukken en wat je in welk hoofdstuk gaat zetten. Het kan handig zijn om dit voor jezelf in een overzicht of spreadsheet te zetten. Bedenk welke onderdelen bij elkaar in een hoofdstuk horen, welke daarin weer in een paragraaf samen horen, en hoe je de theorie en de opdrachten wilt structureren.
- de 1-laagse structuur waarin je alleen activiteiten maakt,
- de 2-laagse structuur waarin de activiteiten onder paragrafen vallen,
- de 3-laagse structuur waarbij je gebruikt maakt van hoofdstukken.
In het supportartikel Welke structuur past het beste bij mijn lesmateriaal? lees je meer over hoe je de verschillende lagen kunt inzetten en wijzigen.
In het voorbeeld is er per paragraaf theorie opgenomen waar de opdrachten over gaan. Door het zo op te schrijven maak je al bepaalde keuzes over de indeling en de structuur in Learnbeat. Ook zie je dan snel waar nog iets mist.
Voorbeeld:
hoofdstuk | paragrafen | activiteiten | taakgroepen |
Inleiding Literatuur | Inleiding | Theorie | over de leesautobiografie |
Opdrachten | schrijf je leesautobiografie | ||
Verhaalanalyse | Theorie | literaire begrippen | |
Opdrachten | oefenen met literaire begrippen | ||
Fictie en non-fictie | Theorie | verschil fictie en non-fictie | |
Opdrachten | beoordeel: fictie of non-fictie | ||
Literatuur en lectuur | Theorie | verschil literatuur en lectuur | |
Opdrachten | nog leeg: opdrachten bedenken? | ||
Poëzieanalyse | Theorie | rijm, metrum, typografie, stijlfiguren | |
Opdrachten | oefenen met begrippen poëzie |
Je hebt nu alles uitgedacht tot op het niveau van taakgroepen. In Learnbeat kun je vervolgens gaan kijken welke werkvormen zich het beste lenen voor jouw opdrachten.
Maak een planning en taakverdeling
Als je het lesmateriaal samen met een collega of sectie schrijft, verdeel dan de taken onderling en stel daarbij deadlines. Wanneer wil je met het materiaal aan de slag kunnen? Werk je in blokken, van vakantie tot vakantie, of wil je meteen alles voor een heel schooljaar kunnen klaarzetten? Ook daar moet je van tevoren over nadenken.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via support@learnbeat.nl of (020) 70 09 854. Ben je aan het werk in Learnbeat en kom je er ter plekke niet helemaal uit? Gebruik dan de supporttoeter.