Toetsvragen maken: gesloten vragen
Gesloten vragen
Wanneer je zelf een toets maakt, gaat er aardig wat werk zitten in het opstellen van de vragen. Dan is het fijn als je tijd kunt besparen bij het nakijken. Het ligt daarom voor de hand om voornamelijk gesloten vragen op te nemen in de toets, want die kan Learnbeat automatisch voor je nakijken.
Het is belangrijk om eerst de afweging te maken of jouw vraag zich leent voor een gesloten werkvorm. Dat verschilt per situatie. Raadpleeg hiervoor onderstaand schema:
Factor | Voordelen | Nadelen | |
Gesloten vragen | efficiëntie | snel te beantwoorden en snel na te kijken | goede afleiders maken is moeilijk |
betrouwbaarheid | je kunt meer vragen stellen waardoor de steekproef groter wordt | gokkans (overweeg correctie voor raden) | |
consistentie | consistente beoordeling: juiste antwoord staat van te voren vast | je kunt niet alles vangen in een gesloten vraag | |
Open vragen | efficiëntie | leerlingen worden niet beperkt in vrijheid; kunnen creativiteit, originaliteit laten zien | kost meer tijd om te beantwoorden door leerling en na te kijken door docent |
betrouwbaarheid | kunnen genuanceerder beantwoord én nagekeken worden | marge voor subjectiviteit corrector; consequent beoordelen is lastig | |
taal | goed voor taalvaardigheid | taalzwakke leerlingen worden benadeeld | |
niveau | leerlingen kunnen laten zien dat ze boven de stof staan (hogere cognitieve vaardigheden) | eenduidig formuleren is lastig |
Bijvoorbeeld bij de vraag:
‘In welk land eten ze het meeste taart?’
Antwoord: In [Zweden].
Ook vragen van het kaliber ‘Zijn alle paddenstoelen eetbaar?’ zijn in feite gesloten. Deze kun je makkelijk omzetten in een meerkeuzevraag, woordselectie of gatentekst-kiezen met de antwoordopties ja/nee.
Gesloten vragen en RTTI
Zoals je ziet, lenen niet alle vragen zich voor een gesloten werkvorm. Toch is het goed om op te merken dat gesloten vragen niet enkel geschikt zijn voor reproductievragen. Ook een toepassings- of zelfs inzichtsvraag kun je vangen in een gesloten vraag als je deze op de juiste manier opstelt.
Daarnaast; de ene gesloten vraag is de andere niet. In Learnbeat kun je kiezen uit wel 12 soorten gesloten werkvormen. Een meerkeuzevraag is anders dan een combinatievraag en deze lenen zich voor verschillende leerdoelen.
Kies je voor een gesloten vraag, ga dan niet automatisch voor een meerkeuzevraag. Soms is een andere gesloten vraagvorm toepasselijker en genuanceerder. Neem daarbij in beschouwing dat vragen die ook gedeeltelijk goed kunnen zijn (zoals de combinatievraag of tekstselectie) eerlijker zijn, want dan wordt een leerling niet volledig afgerekend op één foutje.
Toepassing- en inzichtsvragen
Voor het testen van de hogere cognitieve niveaus wordt vaak een open vraag gebruikt. Maar je kunt dat in Learnbeat ook met andere werkvormen doen. Hieronder vind je een lijstje met voorbeelden.
Groepeervraag voor Toepassing:

Tekstselectie voor Inzicht:

Tekstvolgorde voor Toepassing:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via support@learnbeat.nl of (020) 70 09 854. Ben je aan het werk in Learnbeat en kom je er ter plekke niet helemaal uit? Gebruik dan de supporttoeter.